Sider

fredag 17. august 2012

Grenserittet

Endelig var det tid for Grenserittet igjen. De to siste årene har dette vært mitt favoritt sykkelritt. Været er alltid strålende og arrangementet er veldig bra. Årets ritt var intet unntak, terningkast 6. Jeg skal ikke legge skjul på at egne prestasjoner påvirker terningkastet. Ny PB med 25 min!!! Klokket inn på tiden 3:09 og strålende fornøyd. 


Ole Petter før start

Det ble et krevende ritt hvor jeg hele tiden måtte jage fremover og for det aller meste syklet jeg alene eller foran "rulla". Litt feil å kalle det for en rulle, men det hang seg på noen syklister fra tid til annen.  Ettersom jeg startet i pulje 11 og treningsnivået mitt har steget noen betydelige hakk så fikk jeg lite gratis hjelp. I god tid før start rullet jeg ned mot slusene og sørget for å ligge i fremre del av puljen. Helt først vil jeg ikke ligge, så stor selvtillit har jeg ikke :) Det tok ikke veldig lang tid før jeg begynte å hente inn halen av pulje 10 og innen det første milen var passert så tipper jeg at jeg tok igjen hovedandelen av den puljen samt enkelte fra pulje 9 som hadde en dårlig dag. Jeg så ikke flere fra min egen pulje etter dette og det kunne vært morsomt å se min plassering i pulja. 


Klargjøre stasjet før start

Kroppen fungerte strålende og beina føltes helt konge. Før rittet rumlet magen litt så jeg var nervøs for at noe skulle gå "dritt", men antar det bare var konkurransenerver. Veldig glad for turene mine til og fra jobb for underveis i rittet tenkte jeg at jøss nå er det bare 5 mil igjen. Jeg klarte å gi gass hele veien og bakkene ble en fryd drevet frem av motivasjonen det var å passere folk hele veien.  Eneste kroppen gav beskjed om var i Cola-bakken hvor jeg kjente antydning til en krampe som gnagde litt bak i låret, heldigvis forsvant det raskt og ble aldri noe problem. De siste 2 milene fikk jeg følge av "Dag" fra pulje 10. Vi byttet på å dra de siste milene. Til Dag: Jeg beklager at sykkelen min peip som en fuglerede og tusen takk for hjelpen. 

Matinntaket underveis var tilnærmet null. En halv energibar ble presset ned halveis. Fra drikkestasjonene tok jeg primært vann og hadde selv med 2x750ml sportsdrikk på flaske. Testet også noe jeg leste om i en løpebok jeg har. Regelen heter "2 timer og 2 minutter". Det går ut på at det ikke er noe vits å drikke enorme mengder i forkanten av en konkurranse, mennesker er ikke kameler, hvis vi drikker masse så resulterer det bare i at vi må tisse masse. Regelen sier også at du skal slutte å drikke 2 timer før konkurransen slik at du slipper å måtte tisse halveis. Til slutt skal du drikke 500ml 2 minutter før start. Dette fungerte supert for meg. Jeg måtte ikke tisse underveis og jeg kom godt ut i løpet før jeg hadde behov for drikke.

I år fikk jeg tilogmed premie, innenfor 25% av aldersgruppen tror jeg det er :)


Mål

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar