Sider

søndag 16. september 2012

Birkebeinerløpet

Race report

I år gikk Birkebeinerløpet i en splitter ny trase. Denne nye skulle være mindre belastende for kroppen (spesielt knærne) ettersom det ikke var så mange lange og bratte nedoverbakker. Selv likte jeg fjorårets trase veldig godt. I nedoverbakker så klarer jeg å slippe meg løs og bare la beina gå, derfor går det også relativt raskt nedover.

Årets løype startet med ca 6km oppoverbakke i dele av samme løype som man avslutter Birkebeinerrennet. Jeg hadde lagt en plan om å starte i ca 5min/pr km tempo de første 6-7km og øke tempo til 4:30 når det begynte å gå nedover. Puljen startet noe som føltes rolig, men det var nok startnummeret på brystet som spilte meg et puss. Merkelig hvor mye mer man orker med nummer på brystet. Første km gikk på 4:28 og jeg ble redd jeg åpnet for hardt, de neste gikk på rundt 5 tallet. Etter ca halve løpet begynte magen å slå seg vrang, krampene ble ble mer og mer intense. En periode klarte jeg ikke puste med magen så det ble veldig anstrengt og kortpustet. Magesmertene gav seg ikke så resten av løpet ble en kamp mot hodet, jeg sang for meg selv "It's in your head, in your head, zombi, zoooombiii". Fokuserte blikket på skoene foran meg og prøvde løpe uten å tenke. Jeg trodde alt var kjørt og alle planer om noen akseptabel tid var gått rett i dass. Prøvde å regne ut hvor lang tid jeg hadde igjen, men det ble bare surr. Det siste partiet var det mye nedover og det liker jeg så da var det bare å slippe seg løs og gi full gass. Når det ble flatt igjen så kom de jeg hadde tatt i bakken tilbake, men jeg klarte ikke mer enn å klamre meg fast. Så i ettertid at jeg hadde tider helt ned på 4:02 så det gikk raskere enn jeg følte. Plutselig så jeg Håkonshall og satte igang en spurt... alt for tidlig og klarte ikke holde helt til mål :)


Tiden ble til slutt 1:35 (og noen sekunder...) og ganske god margin til merket som var mitt hovedmål. Premie fikk jeg også. Det var litt synd meg mageproblemene for jeg sitter med en liten følelse av at jeg hadde mer å gi, men det er også en del av det å løpe. Fikk i etterkant et tips om at det kunne være lurt ikke å drikke melk i forkant av løpet så det er notert til neste gang. Det er et så kort løp at det ikke er nødvendig å fylle opp med karbo i forkant, mulig jeg overdrev. Oppsummert så var det et hardt løp hvor jeg måtte jobbe hele veien, med kroppen og hodet.

Sko og klær

Inov8 Tallon-X 190
Terrenget var akkurat det samme som jeg har løpt på hele denne sesongen så det passet meg perfekt. Masse gjørme. Mine Inov8-TalonX-190 (par nr 2) gjorde jobben strålende, digger de skoene! Ellers hadde jeg Craft super med vindstopper på overkroppen, 2XU kortbukse og legger.

Premie

Dagens fangst
Det er gøy å vinne premier, men hva er greia med alt det som man får i fanget etter Birken? Pinn for fullført løp, pinn for merket, pinn for trippel, premie for plassering i aldergruppen, premie for trippelen.... Beklager hvis det høres ut som jeg klager, jeg er veldig glad for alt jeg har fått. Hvis jeg skulle be om noe så ville jeg byttet alt sammen i en litt stor og tung medalje. 

Neste løp

Neste løp håper jeg blir Hytteplanmila, men det er avhengig av at vi får barnevakt. Jeg har ikke løpt 10k i konkurranse på 15år og ikke helt sikker på om jeg liker så kort og raskt, men er på tide å få seg en ordentlig  PB på den distansen også.

1 kommentar:

  1. Hei,
    Ang skoene, vil du anbefale de som en "optimal" birken sko? Er den fin også på gruspartiene?

    SvarSlett